DAS baalt van arrogante advocaten

Een uitvloeisel van de broodnijd die advocaten voelen jegens rechtsbijstandsverzekeraars. Zo kijkt Eric Pouw, algemeen directeur van DAS, aan tegen de recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie over vrije advocaatkeuze bij rechtsbijstandsverzekeraars. Hij voorspelt dat de premies erdoor zullen stijgen en dat ook de polisvoorwaarden worden aangescherpt.

Pouw stelt in een interview met AM dat de rechtsbijstandsverzekeraars ooit in een lacune zijn gestapt die de advocatuur heeft laten liggen: "Als je onfatsoenlijk hoge prijzen rekent om daarmee zeer grote marges te pakken, dan verspeel je een groot stuk van de markt. En dat is precies wat de advocatuur heeft gedaan. De hele procedure die we nu hebben gehad, kun je herleiden tot de advocatuur die rechtsbijstandsverzekeraars minder goed gezind is. Simpelweg ten gunste van hun eigen boterham."

De uitspraak van de Europese rechters, bedoeld om de positie van de rechtzoekende consument te versterken, zal de individuele burger of het individuele bedrijf uiteindelijk geen goed doen, voorspelt Pouw. "Het is onmiskenbaar zo dat de premies omhoog zullen gaan en je kan er vergif op innemen dat ook de polisvoorwaarden zullen worden aangepast.

BTW

Voor verzekeraars zit er nu volgens Pouw niets anders op dan zich erbij neer  te leggen. "Dat betekent dus dat we verduveld scherp op de declaraties van advocaten zullen gaan letten. De onderhandelingen bij het contracteren van advocaten zullen we voortaan nog scherper voeren dan we al deden. Je moet je daarbij ook realiseren dat als wij wat inkopen, de nota met btw wordt verhoogd. Dat wordt vervolgens doorberekend in de premie die de klant betaalt. Het wordt daardoor in één klap 21% duurder, terwijl onze eigen mensen btw-loos werken. Krankzinnig."

Inferieure kwaliteit?

Wat Pouw ook irriteert in de hele discussie is dat de advocatuur iedere keer over het ‘gebrek aan kwaliteit' van zijn medewerkers zit te ‘drammen'. "Ik daag iedereen uit om aan te tonen dat de kwaliteit van een gemiddeld advocatenkantoor beter is dan de onze.  Als je op onze website kijkt, dan vind je onze kwaliteitsscores en onze klantgerichtheidsscores. Die heb ik bij een advocatenkantoor nog niet ontdekt! (…) Ik vind het van een enorme arrogantie en gebrek aan klantbelang getuigen dat zij denken zich vanuit een soort aureool uitspraken te kunnen permitteren over onze zogenaamde inferieure kwaliteit of het ‘afraffelen' van dossiers. Ook wij staan onder toezicht, dus als wij op het juridische vlak dingen niet goed doen, dan weten mensen echt de wegen wel te vinden om ons te corrigeren. Ik vind het fair dat iedereen voor zijn boterham knokt, maar je moet niet met unfaire argumenten komen."

U moet inloggen om te kunnen stemmen op dit artikel.
Gemiddelde (0 Stemmen)
De gemiddelde waardering is 0.0 sterren van de 5.

Advertentie

AMmasterclass Bedrijfsovername in de verzekeringswereld

18 december 2013
BCN Utrecht, Utrecht

Deze AMmasterclass geeft een overzicht van de belangrijkste commerciële en juridische aspecten van bedrijfsovername in het algemeen en portefeuilleoverdracht in het bijzonder, op heldere en overzichtelijke wijze, speciaal voor niet-juristen.

Meer informatie en inschrijven

7 reacties
 
eric1783 (reactie op janenallemanAuteur: janenalleman
Datum: 22 november 2013 15:46

Aan tafel zitten met een jurist kan juist heel gemakkelijk bij DAS. Deze verzekeraar heeft meerdere kantoren in NL en een afspraak is zo gemaakt. Bovendien geloof ik absoluut niet dat ‘schrijven’ de kwaliteit verbetert. Met gespecialiseerde juristen kom je in de praktijk veel verder en deze hebben verzekeraars (door hun schaalgrootte) juist in huis. Ik ben het dan ook helemaal eens met Eric Pouw. Verzekeraars hebben een belangrijke maatschappelijke functie, zij maken de rechtshulp voor veel mensen juist bereikbaar. En wat heerlijk om deze directeur eens zo fel van leer te zien trekken!
)
"Bovendien geloof ik absoluut niet dat ‘schrijven’ de kwaliteit verbetert." Juist. Maar slechts een aantal uur per dossier beschikbaar hebben komt ook niet ten goede aan de kwaliteit ! "Met gespecialiseerde juristen kom je in de praktijk veel verder en deze hebben verzekeraars (door hun schaalgrootte) juist in huis" Waarom zo een gewoon advocatenkantoor qua kwaliteit minder zijn dan een rechtsbijstandsverzekeraar ? Hebben zij geen kwaliteit in huis ? Zij hanteren in ieder geval geen maximum qua uren per dossier. En als de juristen van DAS e.d. aan de slag konden bij een gewoon advocatenkantoor hadden ze dat vast gedaan, beter qua verdiensten en ontwikkeling. Of wil je beweren dat verzekeraars zo groot zijn omdat ze het belang van de klant altijd in ogenschouw hebben ???
22 november 2013 18:01
 
janenalleman
Aan tafel zitten met een jurist kan juist heel gemakkelijk bij DAS. Deze verzekeraar heeft meerdere kantoren in NL en een afspraak is zo gemaakt. Bovendien geloof ik absoluut niet dat ‘schrijven’ de kwaliteit verbetert. Met gespecialiseerde juristen kom je in de praktijk veel verder en deze hebben verzekeraars (door hun schaalgrootte) juist in huis. Ik ben het dan ook helemaal eens met Eric Pouw. Verzekeraars hebben een belangrijke maatschappelijke functie, zij maken de rechtshulp voor veel mensen juist bereikbaar. En wat heerlijk om deze directeur eens zo fel van leer te zien trekken!
22 november 2013 15:46
 
isaac
De Richtlijn waarover het Europese Hof zich uitspreekt komt uit 1987. Duidelijk is geworden dat de praktijk in Nederland dus al tientallen jaren strijdig is met deze Richtlijn. De DAS die de Richtlijn al die tijd niet goed heeft toegepast komt niet verder dan het maken van allerhande verwijten aan de advocatuur als beroepsgroep. Volgens mij heeft mr. L. de Jong niet namens de gehele beroepsgroep opgetreden maar alleen voor zijn cliënt de heer Sneller, maar dat terzijde. Beter was het geweest als de heer Pouw excuses zou hebben aangeboden aan al die verzekerden die ten onrechte geen vrije advocaatkeuze aangeboden hebben gekregen. Ik hoop dat de juristen van DAS wel de kwaliteit hebben om zich neer te leggen bij een duidelijke en onontkoombare uitspraak.
22 november 2013 15:33
 
iboidin
Meneer Pouw is een slecht verliezer!
22 november 2013 14:13
 
janverzekeringsman
Hmmm... De stapeling van BTW en assurantiebelasting is toch op z'n minst zorgwekkend vanuit klant-perspectief gezien. Vraag aan Eric Pouw (die ongetwijfeld de reacties op dit stuk zal volgen): Kan DAS polisvoorwaarden schrijven waarbij er een eigen bijdrage geldt t.g.v. de BTW indien men kiest voor een externe advocaat? Daarmee behouden verzekerden hun recht op vrije keuze, maar hoeven premies niet te stijgen omdat sommigen ervoor kiezen om van dat recht gebruik te maken.
22 november 2013 12:04
1  2   Volgende

AMnieuws

AMnieuws dagelijks in uw mailbox
AMnieuws is de gratis e-mail nieuwsbrief voor de financiële dienstverlener. Deze dagelijkse nieuwsbrief van AM brengt het nieuws uit verzekeringsland, headlines, blogs, de laatste webpoll, een agenda etc.

Neem nu een gratis abonnement

AMshop

Shop
AM Jaarboek

€ 86,50
Het AMjaarboek geeft een overzicht van de Nederlandse verzekeringsmarkt, uitgewerkt per marktsegment en in perspectief gezet door de redactie van AssurantieMagazine. Dit naslagwerk is gebaseerd op de officiële verslagstaten die verzekeraars indienen.


Klik hier om het e-book te bestellen.

Informatie en bestellen

Vacatures

  1. Thu Nov 21 16:21:47 CET 2013

    (aankomende) letselschaderegelaars

  2. Wed Nov 20 09:02:50 CET 2013

    International Tax Manager

  3. Mon Nov 18 13:06:55 CET 2013

    Ambitieuze ondernemers

Opleidingen

Shop
MFP in 1 dag®

12 december 2013 - Postillion Hotel Utrecht-Bunnik, BUNNIK

€ 445,00
In 8 uur alle ins-and-outs van financial (life) planning Leer van topadviseurs uit binnen- en buitenland hoe financiële planning u helpt om uw omzet te verdubbelen Met praktische tools om integraal financieel advies direct morgen toe te passen binnen uw adviespraktijk.
Informatie en bestellen
{