Vakantiehuis aan de Costa del Sol(werd, Groningen)

vakantiehuis, booking.com

Een leuk vakantiehuis geboekt aan de Costa del Sol met de hele familie, maar wat blijkt…de locatie op de advertentie klopt niet…mag dit? 

Waar gaat het over?

Op Booking.com wordt een accommodatie aangeboden genaamd “Guest House, Dunboyne Castle The Court – Dublin, Ireland”. In de advertentie wordt gesuggereerd dat deze accommodatie in de hoofdstad van Ierland is gelegen, maar in werkelijkheid ligt de accommodatie in Dunboyne, bijna 20 kilometer verderop.

Klacht en verweer

Klager meent dat consumenten om de tuin worden geleid door Booking.com nu de accommodatie niet in Dublin ligt, maar feitelijk ergens anders. De klager stelde dat dit opzettelijk gedaan was om consumenten die onbekend zijn in Ierland te misleiden tot het boeken van deze accommodatie.

Er is volgens de klager dus sprake van misleidende reclame.

Booking.com verweert zich door te stellen dat de (eigenaren van de) accommodaties zelf de tekst en foto’s op de website van Booking.com aanleveren. Booking.com verstrekt deze informatie dus niet zelf en geeft aan dat zij de aangeleverde informatie ook niet zelf controleert.

Wel stelt Booking.com dat zij maatregelen neemt indien blijkt dat bepaalde informatie onjuist is. Dit valt overigens ook te lezen in haar algemene voorwaarden die moeten worden geaccepteerd tijdens het boekingsproceso p haar platform (maar die heeft u vast al gelezen 😉).

Na de binnengekomen klacht heeft Booking.com de accommodatie in de bestreden advertentie aangepast.

Het oordeel

Het enkele feit dat de op Booking.com genoemde informatie en foto’s worden aangeleverd door de betrokken accommodaties zelf, ontslaat haar niet van de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de informatie op haar website correct en niet misleidend is.

Booking.com heeft aangegeven dat zij het adres van de betreffende accommodatie heeft aangepast na ontvangst van de klacht. Oorspronkelijk werd Dublin vermeld als locatie, terwijl dit incorrect was. Hierdoor bevatte de reclame-uiting onjuiste informatie over de voornaamste kenmerken van de te boeken accommodatie, die juist de consument ertoe kan brengen om de accommodatie te boeken. De consument zocht in dit geval namelijk naar een accommodatie in Dublin, niet in Dunboyne.

Nu het gaat om een advertentie die de gemiddelde consument ertoe kon brengen een besluit te nemen over een transactie dat hij anders niet had genomen, is er sprake van een reclame-uiting in strijd met artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code en is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?